|
|
|
|
|
Forvaltning av digitale tjenester
DRI123
|
|
|
|
|
Studieår:
|
2025-2026 |
|
Gjennomføring: |
Høst og vår |
Antall
studiepoeng: |
6.0 |
Anbefalt forkunnskap: |
Generelle IT-kunnskaper som bruker av IT-tjenester |
Læremateriale: |
Egenutviklede læringsressurser om FITS rammeverket |
Læremiljø: |
Nettbasert asynkron undervisning med bruk av leksjoner, videoer på norsk og engelsk og digitale semestermøter. |
Innleveringer: |
Levert og godkjent 7 av 9 tekstbaserte øvinger og 9 av 9 stk flervalgsoppgaver.
Arbeidskravene samlet sett må vurderes til godkjent for at man skal kunne fremstille seg til vurdering. |
Personlig
veileder: |
ja |
Vurderingsform: |
Gruppebasert prosjekt med 1-4 studenter.
Karakterskala: Bestått / Ikke bestått |
Ansvarlig: |
Bjørn Klefstad |
Eksamensdato: |
23.11.25 / 30.04.26 |
|
|
|
|
|
Faglig innhold:
Dette kurset ser nærmere på ulike sider ved forvaltning av IT-tjenester og hvordan vi bør organisere arbeidet med leveranse av disse for små og mellomstore bedrifter. Endrings- og utviklingstakten for nye tjenester er stadig raskere og krever et utstrakt samspill med alle interessenter (leverandør, kunde og underleverandører) for å sikre god kvalitet. For å følge opp arbeidet må vi etablere et organisatorisk og teknisk støtteapparat for å etablere, drifte og kontinuerlig forbedre våre tjenester. Studentene vil bli introdusert til et rammeverk som består av ulike prosesser knyttet til forvaltning av digitale tjenester. Sentrale stikkord er: tjenester, tjenesteleverandør, tjenestemottaker, avtaler og kontinuerlig forbedring.
Læremål:
Kunnskaper:
Studenten har kunnskap om:
-K1: hensikten med tjenesteforvaltning, hvordan slike rutiner kan implementeres for en bedrift og hvilken effekt vi kan forvente av dette arbeidet
-K2: hvordan et rammeverk kan støtte opp under leveranse av IT-tjenester med fokus på etablering, daglig drift og kontinuerlig utvikling
-K3: et utvalg prosesser og betydningen av samspillet mellom disse
Ferdigheter:
Studenten kan:
-F1: ut ifra behovene til en case bedrift bidra aktivt i arbeidet med å tilpasse og implementere et rammeverk i samspill med ulike interessenter
-F2: bidra aktivt i arbeidet med å planlegge implementeringen av utvalgte prosesser i en bedrift og sikre et godt samspill mellom prosessene
-F3: planlegge og gjennomføre aktiviteter for å sikre eierskap til rutiner og for å etablere en kultur blant de ansatte med fokus på kontinuerlig utvikling
Generell kompetanse:
Studenten kan:
-G1: delta i faglige diskusjoner om forvaltning av digitale tjenester og gjennom dette utveksle erfaringer og bidra til utvikling av beste praksis knyttet til tjenesteforvaltning
-G2: formidle muntlig og presentere innhold i og hensikt med et rammeverk for andre
Påmeldingsfrist:
18.08.25 / 19.01.26
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|