|
|
|
|
|
Forvaltning av digitale tjenester
DRI123
|
|
|
|
|
Studieår:
|
2024-2025 |
|
Gjennomføring: |
Høst og vår |
Antall
studiepoeng: |
6.0 |
Anbefalt forkunnskap: |
Generelle IT-kunnskaper som bruker av IT-tjenester |
Læremateriale: |
Opplyses ved kursstart |
Læremiljø: |
Nettbasert asynkron undervisning med bruk av digitale læringsressurser og semestermøter |
Innleveringer: |
Levert og godkjent 6 av 9 tekstbaserte øvinger og 6 av 9 flervalgsoppgaver.
Det er totalt 9 stk. tekstbaserte øvinger, 9 stk. flervalgsoppgaver og casebaserte oppgaver knyttet til gjennomføring av semestermøter/workshoper i emnet. |
Personlig
veileder: |
ja |
Vurderingsform: |
Hjemmeeksamen (4 timer) som bygger videre på gjennomførte læringsaktiviteter og anvendelse av lærestoffet i emnet med karakterskala fra A - F |
Ansvarlig: |
Bjørn Klefstad |
Eksamensdato: |
05.05.25 |
|
|
|
|
|
Faglig innhold:
Dette kurset ser nærmere på ulike sider ved forvaltning av IT-tjenester og hvordan vi bør organisere arbeidet med leveranse av disse for små og mellomstore bedrifter. Endrings- og utviklingstakten for nye tjenester er stadig raskere og krever et utstrakt samspill med alle interessenter (leverandør, kunde og underleverandører) for å sikre god kvalitet. For å følge opp arbeidet må vi etablere et organisatorisk og teknisk støtteapparat for å etablere, drifte og kontinuerlig forbedre våre tjenester. Studentene vil bli introdusert til et rammeverk som består av ulike prosesser knyttet til forvaltning av digitale tjenester. Sentrale stikkord er: tjenester, tjenesteleverandør, tjenestemottaker, avtaler og kontinuerlig forbedring.
Læremål:
Kunnskaper:
Studenten har:
-K1: kunnskap om hensikten med tjenesteforvaltning, hvordan slike rutiner kan implementeres for en bedrift og hvilken effekt vi kan forvente av dette arbeidet
-K2: kunnskap om hvordan et rammeverk kan støtte opp under leveranse av IT-tjenester med fokus på etablering, daglig drift og kontinuerlig utvikling
-K3: kunnskap om et utvalg prosesser og betydningen av samspillet mellom disse
Ferdigheter:
Studenten kan:
-F1: ut ifra behovene til en case bedrift bidra aktivt i arbeidet med å tilpasse og implementere et rammeverk i samspill med ulike interessenter
-F2: bidra aktivt i arbeidet med å planlegge implementeringen av utvalgte prosesser i en bedrift og sikre et godt samspill mellom prosessene
-F3: planlegge og gjennomføre aktiviteter for å sikre eierskap til rutiner og for å etablere en kultur blant de ansatte med fokus på kontinuerlig utvikling
Generell kompetanse:
Studenten kan:
-G1: delta i faglige diskusjoner om forvaltning av digitale tjenester og gjennom dette utveksle erfaringer og bidra til utvikling av beste praksis knyttet til tjenesteforvaltning
-G2: formidle muntlig og presentere innhold i og hensikt med et rammeverk for andre
|
|
|
|
Revidert fagbeskrivelse for neste studieår kommer i løpet av våren. Det vil da også bli mulig å kjøpe høstens fag.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|