|
|
|
|
|
Forvaltning av programvareprodukter og markedsforståelse
DRI115
|
|
|
|
|
Studieår:
|
2022-2023 |
|
Gjennomføring: |
Høst og vår |
Antall
studiepoeng: |
6.0 |
Anbefalt forkunnskap: |
Ingen |
Læremateriale: |
I dette kurset benyttes egenutviklede ressurser, både tekstbasert, presentasjoner og video, sammen med utvalgte lærebøker. |
Læremiljø: |
Nettbasert asynkron undervisning med bruk av lærebok, leksjoner,
videoer på norsk og digitale semestermøter. |
Innleveringer: |
8 av totalt 12 innleveringsoppgaver må være godkjent for å kunne gå opp til vurdering i emnet. |
Vurderingsform: |
Skriftlig hjemmeeksamen. 3 timer.
Eksamen starter kl 09.00.
Karakterskala: A - F, hvorav A er best og F er stryk. |
Ansvarlig: |
Tor Atle Hjeltnes |
Eksamensdato: |
22.05.23 |
|
|
|
|
|
Faglig innhold:
Vi ser på forvaltning av programvareprodukter. Rutiner for forvaltning av IT-produkter og tilhørende tjenester i hele produktets livssyklus. Kritiske faktorer for å lykkes med produktutvikling, samt utvalgte tema som gir markedsforståelse: kundens kjøpsatferd, konkurrentanalyse, segmentering, differensiering, posisjonering.
Læremål:
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha følgende læringsutbytte:
KUNNSKAPER
Studenten kan:
- redegjøre for viktige suksessfaktorer i produktutvikling
- forklare ulike faktorer som påvirker kundeatferd
- forklare viktighetene av fokus på konkurrenter og konkurrentanalyse
- forklare viktigheten av segmentering og segmenter
- redegjøre for begrepene differensiering og posisjonering
- redegjøre for produktets livssyklus
- redegjøre for kjerneoppgavene innen forvaltning av programvareprodukter
- forklare sentrale aspekter ved det å være produktsjef for IT-baserte produkter og tjenester
FERDIGHETER
Studenten kan:
- delta i utvikling av en markedsplan og bidra til markedsføringsledelse
- utarbeide en livssyklusmodell som beskriver sentrale aktiviteter knyttet til forskjellige faser av et programvareprodukts livssyklus
- reflektere over egen utøvelse og utvikle denne basert på tilbakemelding fra andre
GENERELL KOMPETANSE
Studenten:
- demonstrerer forståelse av at produktansvar innebærer å ta ansvar for produktets utvikling og at dette i stor grad dreier seg om å balansere mellom konkurrerende behov og ønsker fra interessenter med varierende makt og innflytelse
- kan søke etter og anvende relevant fagstoff for å belyse en gitt problemstilling
Påmeldingsfrist:
31.01.23
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|