|
|
|
|
|
Forvaltning av programvareprodukter og markedsforståelse
DRI115
|
|
|
|
|
Studieår:
|
2024-2025 |
|
Gjennomføring: |
Høst og vår |
Antall
studiepoeng: |
6.0 |
Anbefalt forkunnskap: |
Ingen |
Læremateriale: |
I dette kurset benyttes egenutviklede ressurser, både tekstbasert, presentasjoner og video, sammen med utvalgte lærebøker. |
Læremiljø: |
Nettbasert asynkron undervisning med bruk av lærebok, leksjoner,
videoer på norsk og digitale semestermøter. |
Innleveringer: |
8 av totalt 12 innleveringsoppgaver må være godkjent for å kunne gå opp til vurdering i emnet. |
Vurderingsform: |
Skriftlig hjemmeeksamen. 3 timer.
Eksamen starter kl 09.00.
Karakterskala: A - F, hvorav A er best og F er stryk. |
Ansvarlig: |
Tor Atle Hjeltnes |
Eksamensdato: |
13.05.25 |
|
|
|
|
|
Faglig innhold:
Vi ser på forvaltning av programvareprodukter. Rutiner for forvaltning av IT-produkter og tilhørende tjenester i hele produktets livssyklus. Kritiske faktorer for å lykkes med produktutvikling, samt utvalgte tema som gir markedsforståelse: kundens kjøpsatferd, konkurrentanalyse, segmentering, differensiering, posisjonering.
Læremål:
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha følgende læringsutbytte:
KUNNSKAPER
Studenten kan:
- K1: redegjøre for viktige suksessfaktorer i produktutvikling
- K2: forklare ulike faktorer som påvirker kundeatferd
- K3: forklare viktighetene av fokus på konkurrenter og konkurrentanalyse
- K4: forklare viktigheten av segmentering og segmenter
- K5: redegjøre for begrepene differensiering og posisjonering
- K6: redegjøre for produktets livssyklus
- K7: redegjøre for kjerneoppgavene innen forvaltning av programvareprodukter
- K8: forklare sentrale aspekter ved det å være produktsjef for IT-baserte produkter og tjenester
FERDIGHETER
Studenten kan:
- F1: delta i utvikling av en markedsplan og bidra til markedsføringsledelse
- F2: utarbeide en livssyklusmodell som beskriver sentrale aktiviteter knyttet til forskjellige faser av et programvareprodukts livssyklus
- F3: reflektere over egen utøvelse og utvikle denne basert på tilbakemelding fra andre
GENERELL KOMPETANSE
Studenten:
- G1: demonstrerer forståelse av at produktansvar innebærer å ta ansvar for produktets utvikling og at dette i stor grad dreier seg om å balansere mellom konkurrerende behov og ønsker fra interessenter med varierende makt og innflytelse
- G2: kan søke etter og anvende relevant fagstoff for å belyse en gitt problemstilling
Påmeldingsfrist:
20.01.25
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|