|
|
|
|
|
|
|
|
|
Studieår:
|
2024-2025 |
|
Gjennomføring: |
Vår |
Antall
studiepoeng: |
6.0 |
Anbefalt forkunnskap: |
Ingen |
Læremateriale: |
Den norske boka «Digital sikkerhet - en innføring» av Håkon Bergsjø, Ronny Windvik og Lasse Øverlier (Universitetsforlaget). |
Læremiljø: |
Nettbasert asynkron undervisning med øvinger. Emnet er delt inn i 12 moduler. I tillegg til lærebok er det videoer som konkretiserer, oppsummerer og eksemplifiserer teorien, relevante podkaster om sikkerhet og en rekke andre nettressurser. Det er også hands-on øvelser som har til hensikt å gjøre egne erfaringer og øke forståelsen for digital sikkerhet. |
Innleveringer: |
8 av 12 øvinger må være godkjent for å kunne gå opp til vurdering i emnet.
Øvingsopplegg vil være en blanding av refleksjonsoppgaver, produksjonsoppgaver og quiz-er. Arbeidskravene er utformet i tråd med emnets læringsutbytter og vil i praksis være en miks av multiple choice-tester, skriftlige innleveringer og praktiske øvingsoppgaver hvor en gjør noe i praksis og rapporterer om funn. Noen ganger blir studentene bedt om å produsere video, enten med mobiltelefon eller skjermopptaksprogramvare. |
Vurderingsform: |
Hjemmeeksamen (4 t) som bygger videre på øvingsopplegget og anvendelse av lærestoffet i emnet
Eksamen starter kl 09.00.
Karakterskala: A - F, hvorav A er best og F er stryk. |
Ansvarlig: |
Svend Andreas Horgen |
Eksamensdato: |
06.05.25 |
|
|
|
|
|
Faglig innhold:
En introduksjon til hva digital sikkerhet er, viktige begreper og mål for sikkerhet. Emnet belyser ulike tema innenfor feltet for å gi breddekunnskap og oversikt. Det er tre hovedområder som emnet adresserer. Den første går på forståelse for mekanismer og rammer som en må ta med seg i sikkerhetsarbeidet: sikkerhetskultur i arbeidslivet, digital etikk, personvern og lovverk er viktige områder å ha med seg når en jobber med digital sikkerhet. Emnet går også inn på tekniske aspekter, som adgangskontroll, sårbarheter og trusler, programvaresikkerhet, overvåking og deteksjon. Når en har god forståelse for både rammene rundt sikkerhet og tekniske forhold, kan en gjøre en god risikovurdering og ha forutsetninger for å håndtere hendelser som har oppstått.
Læremål:
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha følgende læringsutbytte:
KUNNSKAPER
Studenten har:
- kunnskap om begreper, metoder og verktøy som anvendes innenfor digital sikkerhet
- kunnskap om ulike former for tilgangskontroll og sikkerhetstiltak i lys av mål om konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet
- innsikt i utfordringer med personvern og lovverk i dagens samfunn og hvilke implikasjoner det får for sikkerhetsarbeidet
- kunnskap om hvordan den kommersielle sikkerhetsbransjen kan brukes i sikkerhetsarbeidet i en virksomhet
FERDIGHETER
Studenten kan:
- anvende faglig kunnskap til å analysere mulige sikkerhetsbrister i både programvare og IKT-systemer
- kunne gjøre en enkel risikovurdering i en virksomhet
- kartlegge sikkerhetsutfordringer for en virksomhet basert på forståelse for metoder og teknikker for sikkerhetsovervåkning og deteksjon
- anvende teknikker for å redusere sårbarheten i systemer, både privat og i en virksomhet
GENERELL KOMPETANSE
Studenten har:
- forståelse for hvordan teknologiske løsninger gjenspeiler ulike verdisett og etiske prinsipper
- forståelse for behov for kompetanse innen digital sikkerhet i et samfunnsperspektiv, og hvorfor en bør jobbe med digital sikkerhetskultur i en virksomhet
Påmeldingsfrist:
20.01.25
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|