|
|
|
|
|
|
|
|
|
Studieår:
|
2025-2026 |
|
Gjennomføring: |
Vår |
Antall
studiepoeng: |
6.0 |
Anbefalt forkunnskap: |
Ingen |
Læremateriale: |
Den norske boka «Digital sikkerhet - en innføring» av Håkon Bergsjø, Ronny Windvik og Lasse Øverlier (Universitetsforlaget). |
Læremiljø: |
Nettbasert asynkron undervisning med øvinger. Emnet er delt inn i 12 moduler. I tillegg til lærebok er det videoer som konkretiserer, oppsummerer og eksemplifiserer teorien, relevante podkaster om sikkerhet og en rekke andre nettressurser. Det er også hands-on øvelser som har til hensikt å gjøre egne erfaringer og øke forståelsen for digital sikkerhet. |
Innleveringer: |
Hver av de 12 modulene har et tilhørende arbeidskrav fordelt på 6 quiz-er og 6 skriftlige innleveringer. Alle disse 12 arbeidskravene må være godkjent. Du får tilbakemelding på de 6 mindre innleveringene, mens quiz-ene må bestås (oppnå en poengsum). |
Vurderingsform: |
Mappevurdering: Du skal levere en mappe som består av to komponenter: 1) Du skal velge ut 3 av de 6 skriftlige innleveringene (arbeidskravene) du gjør underveis. 2) Du skal skrive en liten besvarelse som fletter sammen det du har jobbet med i emnet, og viser totalforståelse. Selve oppgaveteksten opplyses ved semesterstart, så du vet allerede ved oppstart hva som skal gjøres. Mappen leveres inn 21. november (høstsemester) / 28. april (vårsemester), og hele mappen gir grunnlag for emnets karakter. Karakterskala: Bestått / Ikke bestått (stryk). Studentene må fylle ut en egenerklæring om og eventuelt hvordan de har brukt KI i sin besvarelse. |
Ansvarlig: |
Svend Andreas Horgen |
Eksamensdato: |
21.11.25 / 28.04.26 |
|
|
|
|
|
Faglig innhold:
En introduksjon til hva digital sikkerhet er, viktige begreper og mål for sikkerhet. Emnet belyser ulike tema innenfor feltet for å gi breddekunnskap og oversikt. Det er tre hovedområder som emnet adresserer. Det første går på forståelse for mekanismer og rammer som en må ta med seg i sikkerhetsarbeidet: sikkerhetskultur i arbeidslivet, digital etikk, personvern og lovverk. Det andre er en oversikt over tekniske aspekter, som adgangskontroll, sårbarheter og trusler, programvaresikkerhet, overvåking og deteksjon. Det tredje går på temaer som risikovurdering og håndtering av hendelser som har oppstått.
Læremål:
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha følgende læringsutbytte:
KUNNSKAPER
Studenten har:
- kunnskap om begreper, metoder og verktøy som anvendes innenfor digital sikkerhet
- kunnskap om ulike former for tilgangskontroll og sikkerhetstiltak i lys av mål om konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet
- innsikt i utfordringer med personvern og lovverk i dagens samfunn og hvilke implikasjoner det får for sikkerhetsarbeidet
- kunnskap om hvordan den kommersielle sikkerhetsbransjen kan brukes i sikkerhetsarbeidet i en virksomhet
FERDIGHETER
Studenten kan:
- anvende faglig kunnskap til å analysere mulige sikkerhetsbrister i både programvare og IKT-systemer
- kunne gjøre en enkel risikovurdering i en virksomhet
- kartlegge sikkerhetsutfordringer for en virksomhet basert på forståelse for metoder og teknikker for sikkerhetsovervåkning og deteksjon
- anvende teknikker for å redusere sårbarheten i systemer, både privat og i en virksomhet
GENERELL KOMPETANSE
Studenten har:
- forståelse for hvordan teknologiske løsninger gjenspeiler ulike verdisett og etiske prinsipper
- forståelse for behov for kompetanse innen digital sikkerhet i et samfunnsperspektiv, og hvorfor en bør jobbe med digital sikkerhetskultur i en virksomhet
Påmeldingsfrist:
18.08.25 / 19.01.26
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|