|
|
|
|
|
Innføring i IT-tjenesteforvaltning (ITIL 4)
DRI116
|
|
|
|
|
Studieår:
|
2022-2023 |
|
Gjennomføring: |
Høst og vår |
Antall
studiepoeng: |
6.0 |
Anbefalt forkunnskap: |
Generelle IT-kunnskaper som bruker av IT-tjenester |
Læremateriale: |
I dette kurset skal vi bruke boken boken ITIL® Foundation, ITIL 4 edition Author: AXELOS. Publisher: TSO (The Stationery Office) |
Læremiljø: |
Nettbasert asynkron undervisning med bruk av lærebok, leksjoner, videoer på norsk og engelsk og digitale semestermøter. |
Innleveringer: |
Levert og godkjent 7 av totalt 9 tekstbaserte øvinger. Tekstbaserte øvinger vil bli kommentert og godkjent av læringsassistenter, i tillegg til at det publiseres løsningsforslag. Arbeidskravene samlet sett må vurderes til godkjent for at man skal kunne fremstille seg til eksamen.
Øvingsopplegg: 9 stk. flervalgsoppgaver og casebaserte oppgaver knyttet til gjennomføring av semestermøter/workshopper i emnet |
Vurderingsform: |
Hjemmeeksamen (4 timer) som bygger videre på øvingsopplegget og anvendelse av lærestoffet i emnet.
Eksamen starter kl 09.00.
Karakterskala: A - F, hvorav A er best og F er stryk. |
Ansvarlig: |
Bjørn Klefstad |
Eksamensdato: |
11.05.23 |
|
|
|
|
|
Faglig innhold:
Dette kurset ser nærmere på ITIL 4 og hvordan vi bør jobbe med leveranse av IT-tjenester. Endrings- og utviklingstakten for nye tjenester er stadig raskere og krever et utstrakt samspill med kunden for å sikre god kvalitet. For å følge opp arbeidet må vi etablere et støtteapparat og rutiner for å gjennomføre, følge opp og kontinuerlig forbedre våre leveranser. Studentene vil bli introdusert til kjernekomponentene i ITIL som er tjenesteverdisystem og fire-dimensjoners-modellen. Sentrale stikkord her er ITIL tjenesteverdikjeden, ITIL praksiser, ITILs retningslinjer, styresett og kontinuerlig forbedring.
Læremål:
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha følgende læringsutbytte:
KUNNSKAPER
Studenten har:
- kunnskap om ITIL 4-standarden generelt, terminologi på norsk og engelsk og hvordan ITIL kan implementeres i en organisasjon
- kunnskap om tjenesteverdisystemet, tjenesteverdikjeden, fire-dimensjoners-modellen og hvordan disse støtter opp under leveranse av IT-tjenester med fokus på etablering, daglig drift og kontinuerlig forbedring.
- kunnskap om utvalgte praksiser knyttet til ITIL 4 med fokus på arbeidsoppgaver, samspill med andre praksiser og hvordan disse kan implementeres i en organisasjon
- kjennskap til den historiske utviklingen av ITIL
FERDIGHETER
Studenten kan:
- tegne en figur av tjenesteverdisystemet og tjenesteverdikjeden for ITIL og forklare anvendelsen av begrepene som er brukt.
- bidra i arbeidet med å implementere utvalgte praksiser i en organisasjon og følge prinsippene for kontinuerlig forbedring
- bidra i arbeidet med å tilpasse og implementere ITIL i en organisasjon, og gjennomføre dette i samspill med ledelsen, organisasjonens egne ansatte og eventuelt eksterne konsulenter.
GENERELL KOMPETANSE
Studenten kan:
- delta i faglige diskusjoner, om ITIL 4 med fagfeller og gjennom dette utveksle erfaringer og bidra til utvikling av beste praksis.
- formidle sentrale deler av ITIL-rammeverket både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- gjennom sitt arbeid med ITIL-praksiser bidra til organisasjonsutvikling
Påmeldingsfrist:
31.01.23
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|