|
|
|
|
|
Innføring i IT-tjenesteforvaltning (ITIL 4)
DRI116
|
|
|
|
|
Studieår:
|
2024-2025 |
|
Gjennomføring: |
Høst og vår |
Antall
studiepoeng: |
6.0 |
Anbefalt forkunnskap: |
Generelle IT-kunnskaper som bruker av IT-tjenester |
Læremateriale: |
I dette kurset skal vi bruke boken boken ITIL® Foundation, ITIL 4 edition Author: AXELOS. Publisher: TSO (The Stationery Office) |
Læremiljø: |
Nettbasert asynkron undervisning med bruk av lærebok, leksjoner, videoer på norsk og engelsk og digitale semestermøter. |
Innleveringer: |
Obligatoriske arbeidskrav: Levert og godkjent 6 av 9 tekstbaserte øvinger og 9 av 9 stk flervalgsoppgaver.
Arbeidskravene samlet sett må vurderes til godkjent for at man skal kunne fremstille seg til eksamen.
Øvingsopplegg: 9 stk tekstbaserte øvinger, 9 stk. flervalgsoppgaver og et antall casebaserte oppgaver knyttet til gjennomføring av semestermøter/workshopper i emnet. |
Vurderingsform: |
Hjemmeeksamen (4 timer) som bygger videre på øvingsopplegget og anvendelse av lærestoffet i emnet.
Eksamen starter kl 09.00.
Karakterskala: A - F, hvorav A er best og F er stryk. |
Ansvarlig: |
Bjørn Klefstad |
Eksamensdato: |
05.05.25 |
|
|
|
|
|
Faglig innhold:
Dette kurset ser nærmere på ulike sider ved forvaltning av IT-tjenester og hvordan vi bør organisere arbeidet med leveranse av disse. Endrings- og utviklingstakten for nye tjenester er stadig raskere og krever et utstrakt samspill med alle interessenter (leverandør, kunde og underleverandører) for å sikre god kvalitet. For å følge opp arbeidet må vi etablere et støtteapparat og praksiser for å etablere, drifte og kontinuerlig forbedre våre tjenester. Studentene vil bli introdusert til kjernekomponentene i ITIL som er tjenesteverdisystemet og fire-dimensjoners-modellen. Sentrale stikkord knyttet til ITIL standarden er: Veiledende prinsipper, Styring, Tjenesteverdikjeden, Praksiser, og Kontinuerlig forbedring.
Læremål:
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha følgende læringsutbytte:
KUNNSKAPER
Studenten har:
- K1: kunnskap om ITIL 4-standarden generelt, terminologi på norsk og engelsk og hvordan ITIL kan implementeres i en organisasjon
- K2: kunnskap om tjenesteverdisystemet, fire-dimensjoners-modellen og hvordan disse støtter opp under leveranse av IT-tjenester med fokus på etablering, daglig drift og kontinuerlig forbedring
- K3: kunnskap om utvalgte praksiser knyttet til ITIL 4 med fokus på arbeidsoppgaver og samspill med andre praksiser
FERDIGHETER
Studenten kan:
- F1: forklare tjenesteverdisystemet, fire-dimensjoners-modellen og begrepene som er brukt
- F2: bidra aktivt i arbeidet med å tilpasse og implementere ITIL i en organisasjon, og gjennomføre dette i samspill med andre interessenter (ledelsen, organisasjonens egne ansatte og eventuelt eksterne konsulenter)
- F3: bidra aktivt i arbeidet med å implementere utvalgte praksiser i en organisasjon og etablere en kultur for kontinuerlig forbedring
GENERELL KOMPETANSE
Studenten kan:
- G1: delta i faglige diskusjoner om ITIL 4 med fagfeller og gjennom dette utveksle erfaringer og bidra til utvikling av beste praksis knyttet til tjenesteforvaltning
-G2: formidle sentrale deler av ITIL-rammeverket både skriftlig, muntlig og presentere innhold i og hensikt med standarden for andre
Påmeldingsfrist:
20.01.25
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|