|
|
|
|
|
Innføring i IT-tjenesteforvaltning (ITIL 4)
DRI116
|
|
|
|
|
Studieår:
|
2020-2021 |
|
Gjennomføring: |
Vår |
Antall
studiepoeng: |
6.0 |
Anbefalt forkunnskap: |
Ingen |
Læremateriale: |
ITIL Foundation utgitt av Axelos. Vi skal bruke lærebok på engelsk i dette kurset sammen med eksterne ressurser på engelsk og egenutviklede ressurser på norsk. |
Læremiljø: |
Nettbasert asynkron undervisning med bruk av egenproduserte videoer, leksjoner på norsk, lærebok på engelsk, videoer på engelsk, tekstbaserte øvinger med løsninger og flervalgsoppgaver. |
Innleveringer: |
Et antall obligatoriske øvinger som må godkjennes for å kunne gå opp til vurdering i emnet. |
Vurderingsform: |
Hjemmeeksamen 4 timer.
Karakterskala: A - F, hvorav A er best og F er stryk. |
Ansvarlig: |
Bjørn Klefstad |
Eksamensdato: |
06.05.21 |
|
|
|
|
|
Faglig innhold:
Dette kurset ser nærmere på ITIL 4 og hvordan vi bør jobbe med leveranse av IT-tjenester. Endrings- og utviklingstakten for nye tjenester er stadig raskere og krever et utstrakt samspill med kunden for å sikre god kvalitet. For å følge opp arbeidet må vi etablere et støtteapparat og rutiner for å gjennomføre, følge opp og kontinuerlig forbedre våre leveranser. Studentene vil bli introdusert til kjernekomponentene i ITIL som er tjenesteverdisystem og fire-dimensjoners-modellen. Sentrale stikkord her er ITIL tjenesteverdikjeden, ITIL praksiser, ITILs retningslinjer, styresett og kontinuerlig forbedring.
Læremål:
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha følgende læringsutbytte:
KUNNSKAPER
Studenten har:
- grunnleggende kunnskap om ITIL 4, terminologi på norsk og engelsk og hvordan ITIL kan implementeres i en organisasjon.
- kunnskap om tjenesteverdisystemet, tjenesteverdikjeden, fire dimensjoners modellen og hvordan disse støtter opp under leveranse av IT-tjenester med fokus på etablering, daglig drift og kontinuerlig forbedring.
- kunnskap om utvalgte praksiser knyttet til ITIL 4 med fokus på arbeidsoppgaver og samspill med andre praksiser.
FERDIGHETER
Studenten kan:
- tegne en figur av tjenesteverdisystemet og tjenesteverdikjeden for ITIL og forklare anvendelsen av begrepene som er brukt.
- bidra i arbeidet med å implementere utvalgte praksiser i en organisasjon.
- bidra i arbeidet med å tilpasse og implementere ITIL i en organisasjon, og gjennomføre dette i samspill med ledelsen, organisasjonens egne ansatte og eventuelt eksterne konsulenter.
GENERELL KOMPETANSE
Studenten kan:
- delta i faglige diskusjoner, om ITIL 4 med fagfeller og gjennom dette utveksle erfaringer og bidra til utvikling av beste praksis.
- formidle sentrale deler av ITIL-rammeverket både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer.
Påmeldingsfrist:
19.01.21
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|